Måndag 10 December

Idag påbörjar vi vecka 12, vi är alltså i 11+1. Så nu känner man sig lite säkrare, och lugnare. det är de första 12 veckorna som är mest kritiska, det är då de flesta mf sker.

Detta händer med Bönan i vecka 12:
Den är drygt 6 cm lång och väger 9 till 13 g. Det går att höra bebisens hjärtljud. Naglarna har vuxit ut på både fingrar och tår och din bebis har hår på kroppen, (s.k. lanugohår). En del bebisar kan redan nu klia sig, suga på tummen, sträcka ut armarna och sträcka på sitt lilla huvud. Hjärnan har två kritiska utvecklingstadium, det ena är mellan vecka 12 och 18 och det andra är mellan vecka 24 och 36.

Har även läst att de flesa blivande mammor har gått upp 1,5 - 4 kg. Kändes skönt att läsa det, för jag går nog stadigt upp nu.. :) Livmodern tar upp hela bäckenet, och kommer mot slutet av graviditeten vara ända uppe i revbenen.

Humöret tycker jag nog har blivit bättre.. eller ja.. ibland i alla fall! :) Jag försöker räkna till 10, så på en dag kanske jag räknar till 60-70 sådär.

Ha en bra dag!

Kram Karin o Bönan!


Kommentarer
Postat av: Mormor

Gott att höra att humöret blir bättre, för Jens skull. Kul att höra hur Bönan Gösta växer, hihi.
Kram

2007-12-10 @ 14:59:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0