Fortfarande tvillingkurvan som gäller!

Haha, igår var vi hos bm. Hon lyssnade på hjärtslagen (140/min) och tog mitt blodtryck som var bra, jag vägde mig och hade bara gått upp 1 kg sen sist. Och sedan skulle hon mäta magen, ta sf måttet, och jag ligger fortfarande på toppstrecket, tvillingkurvan! :) Men bm sa att det var normalt, tillväxt +15% eller -15% var normalt att ligga emellan, och enligt kön.ul vi gjorde ligger vår flicka på tillväxt +14%! Jag var tvungen att fråga bm om det kommer bli en gigantiskt baby då, men hon sa att om hon fortsätter växa såhär och jag går tiden ut kommer hon ligga på ca 3800-3900 gram, vilket är jättebra! Skönt!

image50


Nu åker vi bort imorgon och är borta en vecka så jag tjuvstartar med att skriva vad som händer i vecka 29 (28+0 som är på torsdag)

Detta händer med babybönan:
I vecka 29 är medelkroppslängden ungefär 39 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1400 gr. Huvudets omkrets är 27 cm.

Fett lagras under huden för att ge energi och sköta temperaturregleringen efter födelsen.

Nu är ögonen åter öppna och hinnan över linsen borta. Om barnet skulle födas nu kan ögonen skilja mellan ljus och mörker.
Ögonen får färg vid den här tiden men vilken färg barnet slutligen får vet man inte förrän några månader efter födelsen. Ögonlocken är nu öppna då barnet är vaken och slutna då det sover.
Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umås mycket med.

Detta händer med mamman:
Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.

image11


 

(¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Linnéa .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)


 


Kommentarer
Postat av: Jessika!!

Hoppas ni har de riktigt skönt nu!! =) Massa sol och god mat! =)

2008-04-10 @ 10:32:28
URL: http://jezzzzzika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0