Första sparkarna!!

Igår kväll när jag lagt mig kände jag Bönan för första gången!! Det var som att någon petade mig i magen, det var så tydligt att jag inte kan ha misstagit mig. En helt fantastisk känsla, bara lycka, blev så glad så jag grät!! Första livstecknet från dig vår älskling! Jag längtar tills Pappa Jens också kan känna dig!

Nu är vi inne i vecka 20 (19+1)!

image11


Detta händer med Bönan i vecka 20:
Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 cm långt och väger runt 250 g. Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna. På flickor formas vagina och äggstockarna innehåller vid den här tidpunkten över sex miljoner ägg, men reduceras till 300-400 ägg innan hon blir fruktbar. Pungen är fortfarande tom på pojkar.
Öronen flyttar fram till sidorna av ansiktet. Spela gärna musik för barnet - gärna samma melodier. Både barn i magen och små barn älskar upprepningar, något som de känner igen. Nyfödda barn känner igen musik de hört under graviditeten. Till exempel kan barnet börja suga intensivare när just den melodin spelas.

Detta händer med mamman:

Du har nu gått halva tiden av dina 40 veckor. Man mäter livmoderns mått mellan pubisbenet och livmoderns topp. I den här veckan brukar måttet ligga mellan 18 och 20 cm. Nu kommer måttet öka med ungefär 1 cm i veckan. Om du väntar tvillingar kan ditt mått redan vara 28 cm. Ät mer järn, minst 100 mg järn per dag rekommenderas av Livsmedelsverket. Järnbrist orsakar även trötthet.

image11


Jag ska be Jens hjälpa mig att ta en magbild idag och lägga ut här, så ni får se hur stor jag är.

Kommentarer
Postat av: jossan

gud va roligt.. har läst här nu.. gud va spännande =) ja följer me nyfikenhet härifrån detta land... =) puss o kram

2008-02-08 @ 16:54:34
Postat av: Karin

Hihi, ja visst är det spännande!! :) Vad roligt att du är här och kikar! Ha det så bra! puss o kram!

2008-02-08 @ 19:56:37
Postat av: Elin

Ååå, jag vill också känna! =)

2008-02-08 @ 22:55:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0