Tisdag 15 Januari.

Nu har vi gått in i vecka 17 (16+1)!! Så spännande, snart är vi halvvägs!! Jag har inte känt något röra sig i magen ännu, men det kommer!

Detta händer med Bönan i vecka 17:
I vecka 17 är kroppslängden omkring 16 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 170 g. Bebisen är lika stor som en kupad hand. Bebisen samlar på sig fett, viktigt för att kunna hålla värmen efter födseln och lagrar näring. Barnet rynkar pannan och kan använda andra ansiktsmuskler. Öronen har flyttat från halsen till huvudet. Han eller hon kan öppna och sluta händerna och kan undersöka sig själv och sin begränsade miljö med handen.

Detta händer med mamman:
Viktökning 2,5 till 4,5 kg, mer eller mindre. Livmodern har en ovalform. Du kanske är hungrigare än vanligt, ät när du är hungrig men tänk på vad du stoppar i dig.

I slutet av vecka 17 når livmodern till mitt emellan blygdbenet och naveln. Åtminstone människor som du umgås med dagligen ser nu att du är gravid.

Haha, var tvungen att ta med detta jag hittade på nätet: detta händer med pappan:

Många män går upp i vikt under graviditeten, ett resultat av allt småätande tillsammans med den illamående blivande mamman.Glöm inte att motionera! Välj en aktivitet som ni kan göra tillsammans. Se till att ni båda har bekväma skor att motionera i, modeller som ger bra stöd åt fötter och fotleder.
Undrar om Jens känner sig träffad, han har nog gått upp ett kg eller två han med! :)


Imorgon ska vi på ultraljudet, det ska bli sååå roligt!! Jag längtar efter att se dig Bönan, både jag och pappa gör det! Vi pratar om dig nästan jämt, och tänker på dig ännu oftare! :) Vi planerar och grejar, kikar på hur vi kan bygga iordning för din ankomst och funderar vilka barnstolar/barnvagnar/badbaljor m.m. som är bäst och säkrast!

Skriver imorgon igen efter ultraljudet! Kommer nog även bilder på Bönan då!!


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0