Torsdag 31 Januari

Nu har jag inte uppdaterat på ett tag, det har varit en ganska jobbig tid här hemma, så det har fått vänta.

Men nu har vi i alla fall gått in i vecka 19 (18+0)! Jag har fortfarande inte känt den, inte vad jag vet, det är nog ganska svårt att veta om man känner den eller om det bara bubblar i magen. :) Så jag har sagt åt Bönan att sparka hårdare, mamma blir inte arg!

image10

Detta händer med Bönan i vecka 19:

I vecka 19 är kroppslängden omkring 18 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 280 g.

Barnets hud är ömtålig och täcks därför nu av fosterfett, vernix caseosa - det täcker hela huden, även över ögon och öron. Fosterfettet bildas från hudens talgkörtlar, är vitt till ljusgrått och mycket segt, salvliknande.

Sugande rörelser och sväljningsrörelser förekommer från tolfte graviditetsveckan och framåt. Barnet sväljer fostervatten, vilket är en viktig del i balansen av mängden fostervatten. Barnets förmåga att kissa är också viktig för balansen av fostervattenmängden.

Detta händer med mamman:

Det kan hända att du drabbas av smärtor eller en dov värk ner mot ljumskarna. Det gör ont då du går och står och försvinner om du lägger dig ner.  Du har ont i ligamentis teres uteri. När livmodern växer och blir större tänjs de ut och kan göra ont. Vad du kan göra för att underlätta smärtan är att sätta dig en stund och lägga upp benen.

På grund av de högre östrogenhalterna kan du som har ljus hy få mörka hudfläckar i ansiktet. Om du solar kan fläckarna bli än mörkare. Hos mörkhyade blir fläckarna ljusa. Detta fenomen kalls för kloasma.

image11

Nu är tiden bokad.. den 21 mars kl 8:00 får vi reda på om du, vår lilla böna, är en pojke eller flicka! Så spännande det är! Vi får göra ultraljudet i Göteborg, för det finns inte något närmare ställe. Men vi fick inte göra 3d ultraljud, det gjordes bara av medicinska skäl sa de. Det är så himla lång tid kvar! Vill se dig igen nu!!

De verkar vara väldigt trevliga där i alla fall, har bara hört bra saker.


image11

Jag har förresten ett jättesug efter julmust, har nog inte nämnt det tidigare, men jag måste  ha julmust hemma! Och det brukar ju finnas kvar must efter jul, men i år så finns det nästan ingenstans. Stod en lapp på ICA MAXI efter jul som löd såhär "I år har svensken druckit julmust som aldrig förr. Därför är musten slut hos vår leverantör....." typiskt! Så vi har letat överallt efter julmust. Och igår blev min lyckodag!!! Jag hittade mängder av denna fantastiska dricka på Ö&B, fr 7 kr/st inkl. pant! Synd att jag inte hade mer pengar, men jag köpte i alla fall 3 stora flaskor.
Så nu har jag ett lager på 5 flaskor som jag får hushålla med framöver, fram till påsk för då kommer påskmusten! :)

image11

Ha en jättebra dag allihopa!!
Kramar!


 





 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Finns det inte Julmust kvar till Soda Streamer, så kan du göra hinkvis att ha hemma! hehe....

2008-01-31 @ 21:10:15
Postat av: Karin

Jo mamma har sån must kvar tror jag! :) Får be henne spara den och ha den sen när mitt förråd är slut! hihi!

2008-01-31 @ 21:16:49
Postat av: Mormor

Vi får väl köpa oolasmak också så att den blivande fadern får sitt :)

2008-02-01 @ 18:51:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0