Älskar att vara gravid.... eller??!!

Jodå det gör jag allt, oftast! Men inatt var det riktigt jobbigt, fötterna var svullna (såg ut som klumpar), de kliade så jag blev galen, jag behövde kissa hela tiden och det gick inte att sova! Klockan 01:30 gav jag upp och läste ett tag istället, efter det fick jag sova några timmar iaf. Men fy...

Annars mår vi bra, baby busar en massa varje dag! När vi är ute i solen får jag ha en tubtop på magen för annars protesterar hon vilt, hon verkar inte alls tycka om solen. Så jag har en baotastor kritvit mage nu ;) Jag kommer sakna min mage sen, och sakna hennes rörelser, jag har blivit så van vid allt detta nu och tycker att det är så mysigt. Men då kommer jag ju ha henne här och det är 1000 gånger bättre!!

Just nu är det många känslor som kommer och går. Panik ibland, rädsla inför förlossning, ibland kommer ett konstigt självförtroende ("Klart att jag kan föda barn!!"), nervositet över att faktiskt bli mamma, lycka över att faktiskt bli mamma, sorgsenhet över att graviditeten snart är slut - vart tog den vägen??!! Och bara ett rus av alla möjliga glada känslor för allt vi kommer få uppleva framöver med vår underbara baby!

Jag ska lägga upp nya magbilder snart också, ska bara be Jens agera fotograf! :)

Nu är vi i vecka 37 (36+3)!

Detta händer med babyn i vecka 37:

I vecka 37 är medelkroppslängden 49 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3000 gr. Huvudets omkrets är 34 cm.

Från och med den här veckan är inte ditt barn för tidigt född. De mesta av lanugohåret är borta. Lungorna har mognat. Barnet sväljer fostervatten och kissar, vilket är en viktig del i balansen av mängden fostervatten.

Vid födelsen har ditt barn 300 ben i kroppen medan vuxna har 206, flera är ganska mjuka till en början. Vissa av benen växer samman i barndomen.

Detta händer med mamman:
Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärthjud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet vid denna tidpunkt är 34.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången.




Ha det så bra allihopa!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0