Vecka 40!

Ja, nu är vi inne i vecka 40 (39+0)!!

Idag var vi hos barmorskan, hade en vikarie-bm idag för vår är på semester. Vi fick en som heter Marianne, verkar väldigt trevlig och bra! SF måttet hade ökat med 1 cm, tydligen ovanligt att det ökar såhär i slutet, men det var inget fel med det. Hjärtat slog med 158 slag/minut, så många slag har det aldrig varit förut, bm sa att bebis nog kände att det var en ny bm och att hon blev lite uppspelt då ;) Hihi, söta bebis!! Barnmorskan kände på magen och sa att allting verkade bra - hon sa också att hon tyckte jag hade en fin mage :) *tack*

Nu sitter bebis "som en kork", alldeles fixerad är hon, så nu får hon ta och komma tycker vi!





Detta händer med bebis i vecka 40:
Nu är bebisen helt klar och väger mellan 3,5 till 4 kg och är mellan 48 och 52 cm lång. Nu är det riktigt svårt att röra sig i magen. Trots platsbrist i magen kan det dröja två veckor till innan den vill ut. De flesta bebisar föds på natten. 92% av alla barn föds mellan vecka 38-42.

Detta händer med mamman:
Förlossningstidpunkten är nådd och värkarna kan nu förväntas att börja. Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor, man anses inte vara överburen förrän efter vecka 42. Skulle det dröja längre övervakas fostret noga och man blir ofta igångsatt. Vad som egentligen startar en förlossning är fortfarande ett mysterium, vissa tror att det är barnet som bestämmer när det är dags att komma ut.





Kommentarer
Postat av: Sarah

Vecka 40, äntligen där! hehe... jag tycker det här är jättespännande! Jag kommer tjata hål i huvudet på Martin tror jag; "var Jens på jobbet idag??" :)

Marianne hade vi som barnmorska när jag var gravid med Axel. Tyckte jättemycket om henne :)

Kram

2008-06-25 @ 21:07:57
Postat av: S

Ja det är vad jag har hört, så prova med det:) V.40, ja då är det ju dags snart! Va spännnade:D Lycka till med allt. Nu måste jag ju kika in igen och se hu det gått så håll "oss" uppdaterade;)

2008-06-26 @ 12:38:46
URL: http://sabinaa.blogg.se/
Postat av: Karin

Sarah: Haha, ja vi har sagt att vi ska skicka sms till alla i telefonboken när vi åker in till BB! :) Marianne verkade väldigt trevlig, så vi får se om vi träffar henne fler gånger!



S: Tack så mycket! Ja, jag lovar att uppdatera!

2008-06-26 @ 17:35:29
Postat av: S

Ja Fl är toppen:)

Nu har jag ju inte så långt kvar(förhoppningsvis), annars hade jag nog kunnat tänka mig att köpa ett. Tack för tipset iallafall:) man vet ju aldrig om det fler bebisar och jobbiga graviditeter;)

2008-06-26 @ 18:33:39
URL: http://sabinaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0