Vecka 27!

Idag går vi in i vecka 27 (26+0)! Gud vad tiden går fort, alldeles nyss var vi i vecka 17!

Detta händer med Bönan (Linnéa) i vecka 27:
Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont minst sagt.
Från och med nu anger vi bebisens längd från huvud till häl. Nu är din bebis 34 cm och väger omkring 1 kg. Hörseln har utvecklats mer. Bebisen känner igen din röst och din partners om ni är tillsammans ofta.

Hårstråna på huvudet är fortfarande små, tunna och bleka utan pigmentering eller med mycket sparsam pigmentering. De är ofta bara någon millimeter långa.

Barnet kan öppna sina ögon och börjar bli känsligt för ljus. Vid en klinisk undersökning med amnioskop (ett rör som man via kvinnans slida för in genom livmoderhalsen upp till fosterhinnorna) ser man att barnet försöker skydda sina ögon från instrumentets ljuskälla genom att vända sig bort eller sätta sina händer för ögonen. Man ser också att hjärtfrekvensen ökar som tecken på stress när fostret utsätts för ljusstimuli.

Detta händer med mamman:
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.
Röda strimmor kan börja synas på din mage, detta är inte ovanligt. Dessa bleknar efter förlossningen. Du kan känna av: halsbränna, gas i magen och tryck mot lungorna.

Blodcirkulationen ökar kraftigt i kroppens alla organ, också i huden, mest påtaglig är ökningen i underarmar, händer och fötter. Genomblödningen i händerna ökar med cirka 5 gånger jämfört med kvinnor som inte är gravida. En gravid kvinna känner sig ofta allmänt varm, men speciellt känns händerna varma och - och ibland också fötterna.


image11

Ojdå, vad mycket som händer just nu med bebis! Det som händer med mamman stämmer väl in till viss del på mig... får gå upp nästan varje natt för att gå på toaletten. Och då brukar baby vakna och ligga och tumla runt en stund innan vi somnar om! :) Då "nattmyser" vi en stund! Röda strimmor på magen har jag inte fått ännu, men det kommer väl snart. Magen töjs så himla mycket nu, den är riktigt stor! Tryck mot lungorna har jag känt några gånger, och det var riktigt otäckt! Det var väldigt hårt tryck, och jag fick lite typ hjärtklappning, men bara jag andas lugnt och vilar en stund så försvinner det. Men läskigt är det!

image11

Nu ska jag och baby ha kafferep!

(¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Linnéa.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)


Kommentarer
Postat av: Emma

Kisseriet på natten är jag VÄL medveten om!
Kommer ihåg en gång i slutet, då jag tappade räkningen efter att ha vart uppe 12 (!!) gånger på en natt, bara för att kissa!
Annars var jag "bara" uppe runt 5 ggr ;-)

2008-03-27 @ 09:30:45
URL: http://emmalundstedt84.blogg.se
Postat av: Karin

Haha, ojdå!! 12 gånger! :)

2008-03-27 @ 10:04:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0