Imorgon..

påbörjas vecka 34 (33+0). Det känns som att det blir allt oftare jag skriver om att vi går in i nya veckor, skriver 34 men tror nog själv att vi är i vecka 28 eller så... tiden går så fort! Både jättekul och lite stressigt, vi längtar ju snart ihjäl oss efter vår flicka, men samtidigt fattar vi inte vart tiden har tagit vägen. Vi har ju massa kvar att göra - bygga om badrummet, sy gardiner till "babyhörnan", sätta upp gardinstång, hämta hem vaggan, inreda "babyhörnan", köpa skötväskor och annat vi inte har ännu... *pust* Men det går väl på ett kick, jag bara stressar up mig. ;) Jens är kolugn, hehe, bra att han lugnar mig och plockar ner mig till jorden igen, vad skulle jag göra utan honom?? Han är bäst i hela världen, och han är så söt när han berättar om saker han läst om bebisar eller saker han lärt sig av andra - min älskling - han kommer bli världens bästa pappa!

image11

Detta händer med lillflickan i vecka 34:

I vecka 34 är medelkroppslängden 46 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2350 gr. Huvudets omkrets är 32 cm. Barnet är väl medveten om förvärkarna, men det tycks inte vara obehagligt på något sätt. Huden har antagit en mer rosa ton genom inlagring av underhudsfett, vid denna tidpunkt kan barnet utan vidare överleva utanför livmodern. Nu reagerar barnet olika på mammas, pappas samt främmande personers röster.

Detta händer med mamman:
Livmodermåttet är från blygdbenet till toppen ca 32 till 34 cm. Du kan känna av förvärkar. De känns mer obehagliga än smärtsamma. Det kan hålla i sig i ca 30 sekunder och innebär att livmodern tränar sig inför förlossningen. Din navel kan stå utåt och en hormonrand kan synas mellan naveln och blygdbenet. Den bleknar efter förlossningen och brukar försvinna helt efter ett tag. Barnet ligger och trycker mot dina lungor och det kan göra att du känner dig anfådd eller har en obehaglig känsla under revbenen.

En del kvinnor kan känna sig stora, klumpiga, oviga och rent av oattraktiva. Du kan känna dig trött, otålig och gnällig.


image11

Jag tror inte jag har känt av förvärkar, eller...hur känns de? Svårt att veta när man inte vet hur det ska kännas. Jag känner ett starkt tryck nedåt ibland och får lite ont i magen - kan det vara det?

Imorgon ska vi till barnmorskan igen, nu ska vi ju börja gå varannan vecka!! Ska bli roligt att höra hjärtljud och mäta magen igen, alltid lika spännande. Så jag uppdaterar nog imorn igen när vi varit där!

Ha det så bra allihopa!

image11

Kommentarer
Postat av: Therese

Det e SÅ HIMLA spännande!! Längtar oxå efter lilla baby! Puss på er båda!

2008-05-15 @ 08:10:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0