Vaddå sova?

Nepp, det blir inte mycket sova här just nu. Linnéa är inne i nån period (en lååååång period) där man inte ska sova på nätterna. Vissa nätter har varit bättre än andra, en natt vaknade jag bara 3 gånger, men nu är det kaos! Jag får vara napp åt henne hela nätterna... och hon suger så det gör ont! Hon äter ju snabbt upp det lilla jag har, och sen blir det inte mer, så då ska hon suga ändå. Och jag tror egentligen inte att hon är hungrig, utan att hon bara vill snutta. Men napp vägrar hon och vi har testat att ge nappflaska med välling, men det ratar hon! Bara mamma som gäller - och mamma rasar ihop snart!

Jag hoppas bara att det ska ordna sig snart, och att det är nån fas hon går igenom. För det är väldigt krävande att vara vaken så mycket på nätterna och sen ska man orka med en pigg Pyttet på dagarna också. Och just nu kräver hon väldigt mycket uppmärksamhet! Och jag älskar att vara med Linnéa och leka, busa och så, men jag älskar det ännu mer när jag är någorlunda utvilad.
Jag är ganska dum också för jag skulle ju kunna vila när hon vilar på dagen, men då kan inte jag slappna av. Då gör jag en massa som jag vill ha gjort. Idag satte jag t.ex. upp gardiner i vardagsrummet och småfixade med lite annat. Och det är skönt att få den tiden lite för mig själv, trots att jag kanske borde vila.



Idag har vi haft en mysig dag i alla fall! Vi började dagen med att bada! Himla kul tycker Linnéa! Och nu har hon hittat de köksredskap som hänger på krokar vid diskbänken, och de ska hon absolut ha tag i. Så nu gäller det att hålla i en babyoljehal Pyttet för glatta livet annars slutar det med att vi har spagettislevar, korkskruv och osthyvel i badbaljan också. ;) Efter badet fick hon välling och sen somnade hon ganska direkt - man blir trött av att bada!

Sen åt jag lunch och så och sedan när Pyttet vaknade blev det puré till henne. Hon åt jättebra idag, gapade stort och slukade både spagetti & köttfärssåsen och efterrätten i ett nafs! Hon var klar ganska lagom till att Susanne och oliver kikade in! Då åt Oliver lite, jag gjorde chokladbollar och sen fick Susanne lite lunch innan fikat!
Efter fika gick vi på en välbehövlig promenad, det var riktigt skönt ute idag trots att det inte var så kul väder. När vi kom tillbaka var klockan redan halv fyra så då var de tvungna att åka... så nu beger de sig av hem till Jönköping. Det är så mysigt när ni är här Susanne och Oliver, tråkigt att ni inte bor närmare! Men vi får packa ihop ett gäng och dra till er snart igen! :)

När jag och Pyttet kom in började vi med maten och så, och så fick Linnéa sin gröt. Hon åt upp hela portionen, duktig! Sen kom Jens, vi åt middag och sen åkte han och besiktigade min bil - den fick två 2:or. En 2:a för spindelleden (var tydligen lätt att fixa!) och en för tutan. Den för tutan är väldigt konstig, för tutan fungerar utmärkt. Jens hade tutat hela vägen hem sa han och den hade fungerat varenda gång! Så den gör vi ju ingenting åt!

Nu dricker vi kaffe och smäller i oss de sista chokladbollar - jo det blev några över när jag och Suanne fikade, även om det är svårt att tro! ;)

Kram på er och ha en bra kväll!!

Förresten: idag är det en liten sötnos med i AT! :)

Kommentarer
Postat av: monkan

oj bara 2 tvåor va härligt :)

jag känner igen de där att när man väl kan sova en stund på dan....så springer man runt å gör tusen andra grejjer istället el fimpar tiden framför datorn... du får ladda hem nån riktigt bra serie du kan kolla på ..då får du kanske varvat ner lite även om du inte somnar helt...

kram

2009-02-25 @ 21:54:33
Postat av: Sarah

Fy vad jobbigt med nattsömnen (eller den uteblivna nattsömnen). Både Axel och Edvin började vilja äta och snutta mer på mig på nätterna, det funkade verkligen inte kände jag efter ett tag, så då valde jag att sluta amma. Sista tiden ville Edvin gärna snutta/äta en gång i timmen. Var jobbigt att "ge upp" amningen, men det kändes som om det var det bästa för alla. Man måste ju fungera på dagarna med.

Menar absolut inte nu att du ska sluta amma, menar bara att man ska inte få dåligt samvete eller nåt om det är det som känns mest rätt.

Blev en lång och konstig kommentar kanske...hehe.

Hoppas ni får sova bättre inatt!

2009-02-25 @ 22:18:44
Postat av: Karin

Sarah: Det är precis så det är här nu. Inatt fick Linnéa välling och åt den, så nu blir det nog så att jag får sluta amma. Jag tycker det är väldigt tråkigt, men det får bli så, jag har ingen mat åt henne. Kram!

2009-02-26 @ 09:06:40
Postat av: Sarah

Ok, vad skönt ändå att du verkar ha bestämt dig. Förstår att det känns tråkigt! Men som sagt så ska amning vara en mysig grej, inte något som blir till ett störande moment. Och eftersom Linnéa ändå tar vällingen så har ni ju något att erbjuda i stället.



Edvin vägrade ta vällingen innan jag slutade amma. Men första natten jag inte skulle amma så sov jag på soffan (så han inte kände lukten av mig och mjölken), och Martin fick ta Edvin när han vaknade. Edvin vaknade några gånger under natten och var ledsen, och Martin erbjöd välling varje gång. Och han tog den när han märkte att det inte kom någon tutte :) Gick på en natt! :) Och det blev en förbättring i sömnen med en gång, han började vakna endast en gång om natten för en flaska välling. Såå skönt! Sen har han självklart nätter då han sover oroligt och vaknar flera gånger, men då är det ofta att något stör honom, en tand som håller på att komma eller att han är/håller på att bli sjuk.



Lycka till! Kram

2009-02-26 @ 11:05:24
Postat av: Therese

Usch, jag tycker så synd om dig som inte får sova... Hoppas att det löser sig med välling å allt, det e ett sjå det där med att va mänsklig napp ;) Inte dåligt att du hinner med så mycket ändå på dagarna + att du e glad å trevlig som vanligt!! Jag hade nog INTE varit kul att träffa om jag fick så lite sömn!



Jag håller alla tummar att det snart blir bättre!

2009-02-26 @ 12:20:27
Postat av: Anonym

Det här med sömn kommer nog många samtal framöver handla om! Hadeju ett inlägg nyss om sömn, eller bristen på det, och nu anar man ju ännu mer vad som komma skall :) Hoppas ni får sova bättre snart i alla fall, och att du lär dig att ta det lite lugnt när pyttet sover!!!

2009-02-26 @ 20:22:21
Postat av: ELin

Det var jag som skrev det förra inlägget också!

2009-02-26 @ 20:22:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0