Du vet att du är mamma när...

DU VET ATT DU ÄR MAMMA NÄR...
- Du inte kan minnas när du senast sov mer än sex timmar i sträck.
- Du njuter av en lång sovmorgon till 8:00.
- Du varje gång som du går ut för att köpa nya kläder till dig själv istället kommer hem med pyjamasar med små grodor på i storlek 60.
- Du lyssnar fascinerat med halvöppen mun när folk pratar om aktuella biofilmer, teaterpjäser, nya romaner och annat du aldrig hört talas om.
- Du inte längre kräver att det du har på dig ska vara rent. Inte SÅ fläckigt duger bra.
- Du tycker att Sempers aprikospuré är riktigt god.
- Du börjar använda ändelsen -is på det mesta. Dagis, mellis, gullis, sötis och absurda självkonstruerade avarter som tröjis, parkis, vovvis och sängis.
- Din senaste litterära upplevelse är Max Balja och din näst senaste Max Potta.
- Du råkar kalla din partner för pappa.
- Du har bara tid att raka det ena benet.
- Du gömmer dig på badrummet för att få vara ifred.
- Barnet kräks, och du fångar det i händerna.
- Du skaffar en barnvakt då du och din man inte varit ute ensamma på evigheter, och sedan tillbringar du halva kvällen med prata om dem och ringer och kollar att det går bra.
- Du använder ditt eget saliv till att tvätta ditt barn i ansiktet.
- Du har inte hjärta att ge bort bebiskläderna, det är så slutgiltigt att barnet blivit stort då.
- Du säger minst en gång om dagen: "Det kan faktiskt vara ganska jobbigt att vara mammaledig", men vet att det inte finns något i hela världen du skulle byta bort det mot.



Idag har jag och Pyttet varit i Hemsjö och släppt ut hönsen och katten, och gett dem mat. Sen åkte vi till Maxi och stohandlade.. mysigt att shoppa med Pyttet, men idag blev det bara mat, plånboken tillåter inget annat denna månaden. Annars när vi är och handlar brukar vi hitta allt möjligt kul! ;)
Efter shoppingen åkte vi hemåt och Linnéa fick mat, sen myste vi, städade huset och lekte i gåstolen ett tag innan hon skulle vila. Då passade jag på att gå ut och kratta lite i solen - så härligt! Vi lyckades inte komma ut på nån promenad i vårvädret, dåligt av oss, men jag fick lite vårkänslor när jag krattade!
Sen när Pyttet vaknade fick hon banan, vi busade lite mer innan Jens kom hem och vi lagade mat. Sen åt Pyttet puré igen och sen somnade hon snabbt idag!

Inatt vaknade hon bara en enda gång!! Hon vaknade och fick välling vid 22.30 och sen vfaknade hon en gång till vid 03-tiden. Och sen vaknade hon vid 7.30! Så himla skönt, hoppas detta kan hålla i sig nu och att det fungerar med att ge henne puré 2 gånger så hon håller sig mätt. Och så gäller det ju att hon vänjer sig av med att vakna.

Den roligaste grejen just nu med Linnéa är att hon börjar förstå det där med att leka med någon. Hon älskar att ge bort sin leksak och då ska man säga "tack tack" - då skrattar hon massa! Så ska man ge tillbaka leksaken till henne, och sen börjar hon om igen!

 
Vill du ha min leksak?

Hon tar sig runt nu också, och snabbt går det. Hon kryper inte ännu, men backar omkring, tumlar liksom runt på nåt sätt. Jag vet inte rikitgt hur hon gör, men framåt (eller bakåt då) går det iaf. Man sätter ner henne på filten och 3 sekunder senare är hon nån helt annanstans. Häromkvällen var hon ute i hallen, haha, going!



Imorgon blir det mammafika här klockan 10! Så det blir en tidig morgon imorn eftersom jag och Linnéa måste åka och öppna för hönsen och så innan vi får besök. Det ska bli så himla kul att träffas igen allihopa!!
När jag fick reda på att jag var gravid sa jag att "jag ska inte bli en sån mamma som pratar babybajs, kräks, barnmat, blöjor och sånt.." Men just en sån mamma är jag... alltså jag pratar inte bara om det, men en del blir det allt. Det följde liksom med Linnéa.
Haha, en annan sak jag sa innan Linnéa kom var att "jag tänker aldrig åka och handla själv med henne på Maxi..." och det sa jag bara för att jag hade sett mammor med sina små hysteriska bebisar. Mammorna stressade till tusen som sprang runt och tog det de skulle ha, medan bebisen satt skrikande och högröd i ansiktet i babysitsen på kundvagnen. Och omgivningens blickar på mamman + babyn... som bara stressar ännu mer!
Nu älskar jag att åka och handla med Linnéa, vi har så mysigt på våra shoppingturer! :)

Vad lite jag visste om att vara mamma innan Linnéa kom!



   <---- Vilken len och fin sten vi har här!



Ha det så bra allihopa!

Kram!!

Kommentarer
Postat av: monkan

å vilket härligt trevligt mysigt blogg inlägg...

listan var väldigt sann ..tror jag snor till min blogg:) ses imån kramar

2009-03-11 @ 21:37:19
Postat av: Sarah

Håller med föregående talare, riktigt mysigt blogginlägg :) Fina bilder som vanligt!

Vad härligt det lät att kratta i trädgården. Vår! :)

Listan du började med är väldigt sann..hehe.

2009-03-12 @ 07:12:30
Postat av: Emma

Ja det är mycket man sa innan man fick barn att man inte skulle göra, men det är såå annorlunda nu! Som man inte visste innan..

Mysigare än va man nånsin trodde ;) Hur kan man älska någon så mkt??! :D

2009-03-12 @ 12:05:32
URL: http://emmalundstedt84.blogg.se/
Postat av: Kickie

Hej Karin, Jens och Linnéa!



Hoppas ni alla mår bra.

Vilka härliga bilder på sötnosen du har satt in Karin.

Hon blir sötare och sötare.

Har kort på henne i mitt syrum, snackar lite med henne ibland...fniss

Har varit riktigt dålig men känner mig lite bättre idag, skönt.

Gillar inte att vara så dålig så hela jag faaaaaller, bläää...!!

Hoppas nästa vecka kan ge oss en träff ihop, vilken dag kan du gumman?

Kramar om er allihop, Kickie

Tyson skickar blöta pussar till tjejerna...sluuuurp

=)

Postat av: monkan å filippan

tack för den trevliga fikan idag!

Linnea e ju så go... underbar dotter ni har :)

2009-03-12 @ 19:46:13
Postat av: Jessika

Ja, visst trodde man mycke saker innan man fick barn! =)



Hoppas de går bra med blonderingen. De finns ju avfärgning som ger bra resultat, eller så kan man ju ta slingmedel och använda som hårfärg, de e skitstarkt!



Kram

2009-03-12 @ 22:09:31
URL: http://www.metrobloggen.se/jezzzzzika

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0